Deze website maakt gebruik van cookies
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn gebruiken wij altijd functionele en analytische cookies. Dankzij functionele cookies werkt de website goed. Ze hebben ook een analytische functie. Zo maken we de website elke dag een beetje beter. De cookies bewaren geen persoonsgegevens en zijn dus niet aan een individu te koppelen. Door op 'Alle cookies toestaan' te klikken gaat u hiermee akkoord. U kunt uw cookievoorkeuren altijd weer aanpassen. Lees er meer over in ons privacybeleid en cookiebeleid.

Boonstra Warehousing

Geschiedenis

De in 1903 geboren Feike Boonstra kampte in de jaren twintig als varkenshandelaar met omzetdaling en zag daarom uit naar andere mogelijkheden. Als aanvulling op de handel werd dat veerijden voor derden naar de markten van Leeuwarden en Groningen. Daarmee legde hij in 1928 de basis voor het familiebedrijf.

In 1945 bracht het vergunningsstelsel Feike Boonstra met drie compagnons samen. Er werd een samenwerking onder de naam “Vervoers Combinatie Haulerwijk & Omstreken” gestart. Hiermee verhuisde het bedrijf van de Leeksterweg 18 naar de Hoofdweg 30.

Toen de zonen Joke, Bonne en Eeuwe het bedrijf in 1959 voortzetten verhuisde de onderneming naar de Norgerweg 71. Deze tweede generatie verbreedde het vervoerderspakket door naast vee en agrarische producten ook in het bulkgoed, stukgoed en tankvervoer te gaan opereren. In 1969 werd het transportbedrijf van R. Woltman uit Gieten aangekocht.

In 1972 werd een nieuwe locatie betrokken aan de Leeksterweg 63b. Hier werd een werkplaats, wasserette en een overslagruimte van 700m² gerealiseerd. In 1981 ging Bonne in Gieten alleen verder in het bulk-en tankvervoer, terwijl Eeuwe en Joke het bedrijf in Haulerwijk verder uitbouwden.

In 1988 werd een nieuwe op- en overslagloods gebouwd met een oppervlakte van 1.400m². Een jaar later werd de bedrijfsnaam lichtelijk aangepast aan de orde van de dag. “Boonstra’s Internationaal Transportbedrijf” ziet vanaf 1989 het levenslicht.

In 1992 komt de derde generatie het familiebedrijf versterken. Piet en Feike (zonen van Joke) en Feike en Willem (zonen van Eeuwe) doen hun intrede. De beide Feike’s zijn belast met de planning, terwijl Piet de techniek beheert en Willem de commerciële werkzaamheden uitvoert.

In 1992 werd tevens de G.G. Express (Groningen - Gelderland) te Leek overgenomen. Met de overname van deze distributie- en pakketvervoerder kreeg Boonstra een compleet en integraal dekkingsgebied voor 24-uurs levering in handen. Daarmee werden binnen de Benelux de mogelijkheden vergroot en konden de voor- en natrajecten bij de internationale poot efficiënter worden uitgevoerd. Tevens certificeerde Boonstra zich met een ISO 9001 certificaat.

In 1993 werd Boonstra met oog op milieu ‘BS 7750’ gecertificeerd, waarmee Boonstra het eerste transportbedrijf van Nederland was. In 1996 werd een nieuwe op- en overslagloods van 2.200m² gebouwd, de opening volgde in 1997.

In 1997 volgde tevens de overname van het failliete Weijs Internationaal Transport in Elst, gespecialiseerd in inter- en nationaal koel-, vries-, bulk- en stukgoedvervoer. Boonstra nam alle activiteiten, het hele wagenpark, de chauffeurs en het vastgoed over. Daarmee kreeg Boonstra in de Betuwe een vestiging. Het nieuwe 'Weijs-Boonstra' telde 150 werknemers en 130 vrachtwagens.

Door de sterk opkomende concurrentie vanuit Oost-Europa heeft Boonstra in 2000 besloten om het bedrijf Weijs-Boonstra deels te ontmantelen en te verkopen. Hierdoor kon er meer gefocust worden op de activiteiten waar Boonstra sterk in was.

In 2005 werd de op- en overslagloods in Haulerwijk uitgebreid met een 2.000m² grote opslagloods van 14 meter hoogte. Deze loods werd voorzien van vloerverwarming en stellingen voor efficiënte opslag. Deze loods werd in 2016 nog een keer met 1.300m² uitgebreid. Meer informatie over de opslagloodsen vind u hier.

Boonstra nam in 2013 Van Veen Transportbedrijf te Assen over, inclusief een deel van het wagenpark en de resterende chauffeurs. In 2015 volgde de overname van Kazemier Logistics B.V. te Grou (voorheen Aduard). Kazemier was net als Boonstra gespecialiseerd in het vervoer van hoogwaardige producten en daarmee paste deze overname perfect in de businesscase. Het totale personeelsbestand van Boonstra telde na deze overnames 150 medewerkers.

In 2017 haalde Boonstra het nieuws door de aanschaf van de eerste 100% elektrische vrachtwagen van 44 ton in gebruik te nemen, een wereldprimeur toen. Deze vrachtauto was prominent aanwezig op de open dag welke op 27 mei 2017 werd gehouden en ruim 1200 belangstellenden trok.

Vanaf augustus 2018 tot aan augustus 2019 is in 2 fasen een nieuwe werkplaats gerealiseerd inclusief wasstraat. Het gebouw is 40 meter diep zodat apk altijd met gesloten deuren kan worden uitgevoerd en er 2 complete combi’s achter elkaar binnen kunnen staan. Tevens werd een nieuw tankeiland gerealiseerd en stapte men over op een hoogwaardige, CO2-gecompenseerde diesel.

In 2020 zullen alle daken voorzien worden van zonnepanelen. De opbrengst zal een veelvoud zijn van wat Boonstra zelf verbruikt.

 

Certificeringen

ISO 9001:2015 Logo
ISO 9001:2015
GMP+ 2020 OO & TVWE Logo
GMP+ 2020 OO & TVWE
TAPA TSR1 2020 Logo
TAPA TSR1 2020
SKAL Bio controle Logo
SKAL Bio controle
ISO 9001:2015 Logo
ISO 9001:2015
GMP+ 2020 OO & TVWE Logo
GMP+ 2020 OO & TVWE
TAPA TSR1 2020 Logo
TAPA TSR1 2020
SKAL Bio controle Logo
SKAL Bio controle